The concept of improving the modern educational process in higher education institutions
Keywords:
information support; higher education institution; information and communication technologies of the educational process; Microsoft Office 365 Enterprise PortalAbstract
The aim of the present article is to present mechanisms to increase the efficiency of information support processes in the free economic zone through the introduction of modern information and communication technologies for the implementation of educational functions. The methodology of the research is based on the general scientific and special methods of cognition such us analysis, synthesis, logical method, monitoring and the method of visualization of the research results. The scientific novelty. The peculiarities of realization of information activity within the framework of providing educational services with the possibility of satisfying information needs of higher education seekers are determined. Mechanisms for improving the efficiency of information support processes in the university due to the introduction of modern information and communication technologies for the implementation of educational functions are presented, namely: mechanism for improving the skills of scientific and pedagogical and teaching and support staff; mechanism for introducing full-time and distance learning; information quality control mechanism. Conclusions. A typical Microsoft Office 365 functional package is considered. The concept of improving the educational process of higher education institutions has been developed. The concept is based on three mechanisms: professional development of scientific and pedagogical and teaching and support staff, the mechanism of full-time and distance learning and quality control of information support. In the process of implementing the concept, the introduction of a distance education platform and its integration with the existing educational information system of the university is proposed.
References
Гладких Г. В., Шарова Т. М. Організація самостійної діяльності здобувачів вищої освіти засобами ІКТ. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 69. С. 70–74.
Економіка розвитку: підручник / О. М. Царенко, Н. О. Бей, І. І. Д’яконова, І. В. Сало. Суми: Університетська книга, 2004. 590 с.
Іващенко М. В., Бикова Т. Б. SWOT-аналіз процесу впровадження змішаного навчання в закладах вищої освіти. Open educational e-environment of modern University. 2018. № 5. С. 108–115.
Махарамли В., Хамитова К. Роль інформаційно-комунікаційних технологій в інноваційній економіці. URL: http://www.rusnauka.com/11_NPE_2012/Economics/14_106484.doc.htm (дата звернення: 10.05.2022).
Остапюк Л. І., Тимошенко І. О., Савичук А. О. Удосконалення освітнього процесу в університеті з врахуванням сучасної парадигми вищої освіти. Клінічна та експериментальна патологія. 2016. № 2 (56). С. 104–107.
Хмельницька О. С., Ткаченко Л. В. Шляхи вдосконалення цифрової компетентності майбутніх педагогів під час організації освітнього процесу у закладі вищої освіти. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2021. № 1. С. 89–94.
Чупрова Л. В. Інформаційні технології в освіті. URL: http://physics.herzen.spb.ru/teaching/ materials/gosexam/b25.htm (дата звернення: 12.05.2022).
Fulk J. Social Construction of Communication Technology. The Academy of Management Journal. 1993. Vol. 36, № 5. P. 921–950.
Microsoft 365 Education. URL: https://www.microsoft.com/uk-ua/education/buy-license/ microsoft365/default.aspx (date of treatment: 13.05.2022).
Vlăduţescu Ș. Communicational Basis of Social Networks. International Journal of Management Sciences and Business Research. 2013. Vol. 2, № 8. P. 1–5.