Use of modern teaching tools in higher education institutions: problems and possible solutions
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8915.2024.1.1Keywords:
digitization, institutions of higher education, information provision, digital technologies, distance learningAbstract
Relevance of research. Digitization of education is the introduction of modern information and communication technologies into the educational process at all levels, aimed at the development of 21st century skills in young people (in particular, the analysis of the reliability of received information, the application of critical thinking), the maximum use of multimedia content for various educational purposes, which intensifies the educational process due to the use of interactive teaching methods. Therefore, education and science systems must undergo fundamental digital changes and adapt to global trends in digital development to successfully realize their potential. There is a need to acquire a high level of digital competences and master the latest technologies to ensure higher quality education. The purpose – to determine the current state of digitization of higher education in Ukraine in view of global trends and problems that affect this process and to present the key problems and possibilities of using digital technologies in the educational activities of a higher education institution. Research methodology is based on the general scientific and special methods of cognition such us analysis, synthesis, logical method, monitoring and the method of visualization of the research results. The scientific novelty. Identified problems and possible solutions is a comprehensive analysis of the use of modern technologies in higher education, which covers both technical and pedagogical aspects. Issues and challenges faced by teachers and students are explored and innovative solutions are proposed based on an integrative approach that includes quantitative and qualitative data collection methods. This allows not only to identify and classify existing difficulties, but also to develop practical recommendations for overcoming them, contributing to the improvement of the effectiveness of the educational process. The conclusions. Digital tools have made learning more flexible, personalized and effective, which is especially important in distance education. They facilitate real-time interaction between teachers and students, expand the functionality of the platforms, but require increased attention to security issues and the combined efforts of various specialists to optimize the educational process.
References
Гайтан О. М. Порівняльний аналіз можливостей використання інструментарію вебінарорієнтованих платформ Zoom, Google Meet та Microsoft teams в онлайн-навчанні. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Вип. 87(1). С. 33–67. DOI: 10.33407/ itlt.v87i1.4441.
Жуковська В. М. Цифрові технології в управлінні персоналом: сутність, тенденції, розвиток. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2017. Вип. 27(2). С. 13–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_ eim_2017_27%282%29__5
Карплюк С. О. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку. 2019. С. 188–197. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/29742
Кононенко С. О., Кононенко Л. В., Манойленко Н. В. Методика формування інформаційно-дослідницьких компетентностей у здобувачів вищої освіти засобами цифрових технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 198. С. 125‒128. DOI: 10.36550/2415-7988-2021-1-198-125-128.
Кучерак І. В. Цифровізація та її вплив на освітній простір у контексті формування ключових компетентностей. Інноваційна педагогіка. 2020. Т. 2, № 22. С. 91‒94. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_2/22.pdf
Манойленко Н. В., Кононенко С. О., Крамаренко Н. М. Цифровізація освітнього процесу в умовах дистанційного навчання в закладах вищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 201. С. 108–112. DOI: 10.36550/2415-7988-2021-1- 201-108-112.
Сачанюк-Кавецька Н. В., Мятіна Н. В., Новак О. М. Цифрова педагогіка у контексті підвищення якості освітніх послуг. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 80, т. 2. С. 131–135. DOI: 10.31392/NPU-nc.series5.2021.80.2.27.
Сисоєва С. Цифровізація освіти: педагогічні пріоритети. Освіта і суспільство. 2021. № 10–11. С. 10–11. URL: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2545/
Сущенко Л. О., Андрющенко О. О., Сущенко П. Р. Цифрова трансформація закладів вищої освіти в умовах діджиталізації суспільства: виклики і перспективи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022. Т. 2. С. 147‒150. DOI: 10.31392/NPUnc.series5.2022.spec.2.28.
Hartnett, M., Brown, M., Anderson, B. (2014). Learning in the digital age: How are the ways in which we learn changing with the use of technologies? Facing the Big Questions in Teaching: Purpose, power and learning (ed. A. St. George, S. Brown, J. O’Neill). Ch. 14. 2 nd edition. Cengage Learning (p. 116–125) [in English].
Karagianni E., Drigas A. New Technologies for Inclusive Learning for Students with Special Educational Needs. 2023. P. 4–21. URL: http://surl.li/qcznto [in English].
Pratiwi D. I., Waluyo B. Autonomous learning and the use of digital technologies in online English classrooms in higher education. Contemporary Educational Technology. 2023. № 15(2), ep423. DOI: 10.30935/cedtech/13094