Distance work of the library of a higher education institution

Authors

  • Valentyna Bilous Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University

Keywords:

COVID-19 pandemic; information and library service; electronic resources; digital technologies; remote service; Vinnytsia Pedagogical University library

Abstract

Relevance of research. The proposed article formulates the importance of information and library services in different scenarios of uncertainty. The issue of introduction of innovative library services on the demand of time is singled out. The problem of information support of library users in different dimensions – online and offline has been studied. The ability of the school library to work in a flexible mode has been confirmed. The necessity of digitization of library resources and services is substantiated. Emphasis is placed on remote service of remote library users. The aim of the study is to analyze the activities of libraries of educational institutions, including universities, and the peculiarities of their work in the quarantine restrictions caused by the COVID-19 pandemic. A number of publications on the remote operation of libraries in international scientometric databases (WoS and Scopus) were analyzed. A study of foreign experience shows that university libraries intend to turn their services into digital to ensure quality service. Research methodology. General scientific methods were used to write the article and process the material, in particular: analysis, synthesis, comparison, generalization. The world and domestic experience of work of libraries of educational institutions is generalized, readiness to use the remote form of work of libraries is defined. The experience of the Vinnytsia Pedagogical University library on remote work is reflected. Scientific novelty. Criteria and indicators of efficiency of introduction of innovative forms of work of library are defined. Conclusions. As a result of this study, the effectiveness of the use of remote form of work is proved. Innovative library services were further developed, interactive projects and online events were introduced. The role and significance of remote work of the university library are established.

Author Biography

Valentyna Bilous , Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University

director of the library

References

Білоус В. С. Формування та використання електронних ресурсів у бібліотеці Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Всеукраїнський інформаційний ресурс з питань психолого-педагогічної науки і освіти: сучасний стан та шляхи розвитку: наукові праці ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського. Київ. Вип. 2. 2010. С. 210– 215. URL: http://journals.dnpb.gov.ua

Білоус В. «Ні карантину на знання та інформаційно-бібліотечні послуги!»: з досвіду дистанційної роботи освітянської книгозбірні. Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. 2021. № 1 (23). С. 31–34.

Киричок І. В., Павленко Т. Б. Дистанційне навчання: завдання університетських бібліотек в нових реаліях. Матеріали ХХ-ї ювілейної міжнародної науково-практичної конференції, 19–20.05 2021 р. Київ; Ужгород. С. 11–12.

Колесникова Т. О. Організація віддаленої роботи колективів бібліотек університетів України за часів драматичних невідомостей. 2020. URL: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/ 123456789/11914 Ростовцев С. С. Комунікаційна складова інтернет-маркетингу в бібліотечно-інформаційній сфері. Вісник ХДАК. Харків, 2015. Вип. 45. С. 189–195.

Спанчак Т. Дистанційна робота в умовах карантину. Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. 2021. № 1. С. 38–40.

Терещенко Н. М. Особливості роботи бібліотек в умовах карантину: огляд вітчизняного та світового досвіду. Інтегровані комунікації. 2020. № 1 (9).

Яворська Т. М. Професійна підготовка бібліотечних фахівців у контексті розвитку інформаційного суспільства. Збірники наукових праць професорсько-викладацького складу ДонНУ імені Василя Стуса. 2019. С. 133–134.

Яворська Т. М. Цифрові тренди розвитку бібліотек в інформаційному суспільстві. Інформація та соціум. 2020. С. 58–60.

Begum D., Elahi M. H. Digital library services to support online learning amid COVID-19: a study of a private university library in Bangladesh Digital Library Perspectives. 2022.

Cuaton G. P. Philippine Higher Education Institutions in the Time of COVID-19 Pandemic. Revista romaneasca pentru educatie multidimensionala. 2020, Vol. 12. Iss. 1. P. 61–70.

Dahm J. J., Reese J .G. Sharing electronically and accessibly in library-led instruction. Journal of the Medical Library Association. 2021. 109 (4). Р. 690–692.

Fruehan P., Hellyar D. Expanding and improving our library`s virtual chat service / discovering best practices when demand increases. Information Technology and Libraries. 2021. 40 (3).

Herrero-Diz P., López-Rufino C. Libraries fight disinformation: An analysis of online practices to help users’ generations in spotting fake news Societies. 2021. 11 (4). Р. 133.

Hosoi M., Reiter L., Zabel D. Reshaping perspectives on flexible work: The impact of covid19 on academic library management. 2021. 21 (4). P. 695–713.

Steele J. E. The role of the academic librarian in online courses: A case study. Journal of Academic Librarianship. 2021. 47 (5), 102384.

Should J. D., Blackwood E. K.Virtual Undergraduate Internships: One COVID-19 Side Effect THat Academic Libraries. 2022. 22 (1). Р. 81–91.

Published

2023-09-27

How to Cite

[1]
Білоус , В.С. 2023. Distance work of the library of a higher education institution. Theoretical and applied aspects of information, library and archive matters. (Sep. 2023), 5-14.

Issue

Section

Статті