Виявлення тенденцій і запроваджених практик запобігання академічній недоброчесності під час навчання здобувачів освіти за першим та другим освітніми рівнями зі спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа
DOI:
https://doi.org/10.31558/2786-8915.2024.1.7Ключові слова:
якість освіти, академічна доброчесність, плагіат, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Донецький національний університет імені Василя Стуса, Національний університет «Одеська політехніка»Анотація
Актуальність. В умовах сучасного розвитку інформаційних технологій та доступності ресурсів проблема академічної недоброчесності стає дедалі більш актуальною. Дослідження тенденцій та кращих практик у сфері запобігання академічній недоброчесності може стати основою для розробки нових навчальних програм та рекомендацій для викладачів, що сприятиме покращенню якості освітнього процесу та формуванню довіри до системи вищої освіти. Стаття має важливе значення для дослідження сучасних викликів у сфері освіти та розробки ефективних стратегій, що дадуть змогу забезпечити високі етичні стандарти у навчанні та професійній діяльності майбутніх фахівців у галузі інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Мета роботи – дослідження академічної доброчесності як елементу системи забезпечення якості вищої освіти та етики академічних відносин, зокрема виявлення тенденцій і запроваджених практик запобігання академічній недоброчесності під час навчання здобувачів освіти за першим та другим освітніми рівнями зі спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа у Кременчуцькому національному університеті імені Михайла Остроградського, Донецькому національному університеті імені Василя Стуса та Національному університеті «Одеська політехніка». Методологія дослідження. Методологічну основу дослідження становлять загальнонаукові та спеціальні методи вивчення проблематики, зокрема аналізу й синтезу, індукції та дедукції, узагальнення й абстрагування, класифікаційного й оглядово-аналітичного методів, а також опису й порівняння, що дало змогу досягти поставленої мети. Застосовані методи уможливили виявлення тенденцій і запроваджених практик запобігання академічній недоброчесності під час навчання здобувачів освіти. Наукова новизна роботи полягає в узагальненні основних підходів до проблеми запобігання академічній недоброчесності й окресленні системи заходів, спрямованих на забезпечення можливостей упроваджувати ефективну політику дотримання академічної доброчесності. Автори констатують, що в аналізованих закладах вищої освіти розроблено й легітимізовано нормативну базу, яка на системному рівні описує механізми впровадження принципів академічної доброчесності в науковий та освітній процеси, заходи щодо забезпечення дотримання принципів академічної доброчесності, процедури попередження та боротьби з порушеннями принципів академічної доброчесності та створено структурні підрозділи, які забезпечують популяризацію принципів академічної доброчесності, їх запровадження в освітньо-наукову діяльність. До того ж розроблено інструменти впровадження принципів академічної доброчесності в освітню й наукову діяльність університету, які виконують просвітницьку функцію та за допомогою яких стає можливим попередження випадків порушення принципів академічної доброчесності, а також інструменти 81 контролю дотримання академічної доброчесності в освітній і науковій діяльності закладу вищої освіти. Висновки. Проведене дослідження дало змогу стверджувати, що середній показник унікальності випускних кваліфікаційних робіт здобувачів освіти за першим (бакалаврським) рівнем зі спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа у ЗВО, що аналізуються, становить 82 %, а за другим (магістерським) рівнем – 93 %. Автори окреслили систему заходів щодо забезпечення можливостей запроваджувати ефективну політику дотримання академічної доброчесності.
Посилання
William & Mary – Honor Code & Honor Councils. URL: https://www.wm.edu/offices/ deanofstudents/services/communityvalues/honorcodeandcouncils/ Чуканова С. Академічна доброчесність у процесі виконання наукових досліджень. Київ: Американська бібліотека НаУКМА. 2020. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/ api/core/bitstreams/818af39b-d4e2-47e7-a9fe-ece421f1bb1a/content
Тур О., Шабуніна В. Дослідження в працях українських науковців шляхів, методів та засобів запобігання академічній нечесності. ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Тенденції забезпечення якості освіти». Дніпро, 2024. С. 77–81.
Сорокіна Н. Г., Артюхов А. Є., Дегтярьова І. О. Академічна доброчесність: виклики відповідності та пріоритети поширення серед молодих науковців. Дніпро: ДРІДУ НАДУ. 2017.
Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / Міжнарод. благод. Фонд «Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. політики»; за заг. ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. 234 с.
Галунько В. В. Правове забезпечення академічної доброчесності освіти в Україні: дис. … канд. юрид. наук, Київ. 2023.
Тицька Я. Академічна доброчесність та академічна відповідальність у забезпеченні якості освіти. Підприємництво, господарство і право. 2018. Том 11. № 11. С. 192–195.
Чумак О. В. Концепт категорії академічної доброчесності у вищій освіті. Theory and methodology of education management. 2017. № 2(20). URL: http://umo.edu.ua/images/ content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v2_17/%D0%A7%D1%83%D0%BC%D0%B0%D 0%BA.pdf
Малогулко Ю. В., Затхей М. В. Проблеми академічної доброчесності в вищих навчальних закладах. Знання. Освіта: матеріали міжнародної науково-практичної конференції з різних проблем сучасної освіти. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index. php/all-hcvr/all-hcvr-2018/paper/viewFile/3857/3456
Тодорова І. Психологічні фактори толерантності студентів до академічної недоброчесності. Психологія і особистість. 2019. № 2(16). DOI: 10.33989/2226-4078.2019.2. 177352.
Educational Potential of ChatGPT: Teaching Tool for Students’ Competencies Development / V. Shabunina, V. Sarancha, V. Maslak, O. Shevchenko, O. Tur. 2023 IEEE 5 th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES). (Kremenchuk, Ukraine), 2023. P. 1–6. DOI: 10.1109/MEES61502.2023.10402380.
Семеног О. Європейський та національний контексти академічної культури дослідника: досвід реалізації проекту ЕРАЗМУС+ ЖАН МОНЕ МОДУЛЬ. Український Щорічник з Європейських Інтеграційних Студій: Україна – Європейський союз: від партнерства до асоціації. Луцьк, Терен, 2019. С. 320–330.
Сацик В. Академічна доброчесність: міфічна концепція чи дієвий інструмент забезпечення якості вищої освіти? Портал громадських експертів. 2017. URL: http://education-ua.org/ua/articles/930-akademichna-dobrochesnist-mifichna-kontseptsiya-chi-dievijinstrument-zabezpechennya-yakosti-vishchoji-osviti
Fishman T. The Fundamental Values of Academic Integrity (2nd edition). International Center for Academic Integrity, Clemson University. 2012. URL: http://www.academicintegrity.оrg/icai/assets/AUD_Integrity_Quotes.pdf
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Global corruption report: Education. URL: https://www.transparency.org/en/publications/global-corruption-report-education
Про авторське право і суміжні права: Закон України від 01.12.2022 № 2811-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text
Про академічну доброчесність: проєкт Закону України. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2811-20#Text
Щодо рекомендацій щодо академічної доброчесності для закладів вищої освіти: лист МОН України від 23 жовтня 2018 р. № 1/9-650. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/ show/v-650729-18#Text
Рекомендації для закладів вищої освіти щодо розроблення та запровадження в університеті системи забезпечення академічної доброчесності, затверджені Рішенням НАЗК від 29 жовтня 2019 р., протокол № 11. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/10/Рекомендації-ЗВО-система-забезпечення-академічної-доброчесності.pdf
Система забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти (внутрішня система забезпечення якості) у Кременчуцькому національному університеті імені Михайла Остроградського. URL: https://www.kdu.edu.ua/Documents/systema_yakosti_ KrNU.pdf
Кодекс якості Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. URL: https://www.kdu.edu.ua/Documents/kodeksjakosty_KrNU.pdf
Кодекс академічної етики Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. URL: https://www.kdu.edu.ua/Documents/kodeks_etiki_KrNU.pdf
Кодекс академічної доброчесності та корпоративної етики Донецького національного університету імені Василя Стуса. URL: https://phil.donnu.edu.ua/wp-content/uploads/ sites/13/2020/09/nakaz-%E2%84%96126.05-vid-23.04.2020-pro-vvedennya-v-diyu-kodeksu.pdf
Політика у сфері якості освіти Національного університету «Одеська політехніка». URL: https://op.edu.ua/sites/default/files/publicFiles/node_docs/polityka_v_sferi_yakosti.pdf
Положення про академічну доброчесність та етику академічних відносин. URL: https://op.edu.ua/sites/default/files/publicFiles/node_docs/polozhennya_pro_dobrochesnist_ 2022.pdf
Звіт про науково-дослідну діяльність «Академічна доброчесність у системі внутрішнього забезпечення навчання у вищих військових навчальних закладах». URL: https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0223U000323
Комісія з етики та конфліктології Національного університету «Одеська політехніка». URL: https://op.edu.ua/about/et-com
Тиждень сприяння та підтримки академічної доброчесності в Національному університеті «Одеська політехніка». URL: https://op.edu.ua/news/13761
Система заходів внутрішнього забезпечення якості вищої освіти. URL: https://drive.google.com/file/d/1bGiVMSi9q9kroOJZb52VY-53lj-3LX8l/view
Результати комплексного дослідження академічної доброчесності та відкритої науки проекту Оптима. 2022. URL: https://zenodo.org/records/8067262
Звіт про науково-дослідну роботу «Дослідження практик академічної доброчесності у вищих навчальних закладах України». 2017. URL: https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/ 0218U000409
Порядок перевірки навчальних, кваліфікаційних, навчально-методичних і наукових робіт на унікальність та наявність академічного плагіату. URL: https://op.edu.ua/ sites/default/files/publicFiles/node_docs/por_perevirci_2020.pdf