Виявлення тенденцій і запроваджених практик запобігання академічній недоброчесності під час навчання здобувачів освіти за першим та другим освітніми рівнями зі спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа

Автор(и)

  • Оксана Миколаївна Тур Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, м. Кременчук
  • Вікторія Валентинівна Шабуніна Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, м. Кременчук

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8915.2024.1.7

Ключові слова:

якість освіти, академічна доброчесність, плагіат, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Донецький національний університет імені Василя Стуса, Національний університет «Одеська політехніка»

Анотація

Актуальність. В умовах сучасного розвитку інформаційних технологій та доступності ресурсів проблема академічної недоброчесності стає дедалі більш актуальною. Дослідження тенденцій та кращих практик у сфері запобігання академічній недоброчесності може стати основою для розробки нових навчальних програм та рекомендацій для викладачів, що сприятиме покращенню якості освітнього процесу та формуванню довіри до системи вищої освіти. Стаття має важливе значення для дослідження сучасних викликів у сфері освіти та розробки ефективних стратегій, що дадуть змогу забезпечити високі етичні стандарти у навчанні та професійній діяльності майбутніх фахівців у галузі інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Мета роботи – дослідження академічної доброчесності як елементу системи забезпечення якості вищої освіти та етики академічних відносин, зокрема виявлення тенденцій і запроваджених практик запобігання академічній недоброчесності під час навчання здобувачів освіти за першим та другим освітніми рівнями зі спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа у Кременчуцькому національному університеті імені Михайла Остроградського, Донецькому національному університеті імені Василя Стуса та Національному університеті «Одеська політехніка». Методологія дослідження. Методологічну основу дослідження становлять загальнонаукові та спеціальні методи вивчення проблематики, зокрема аналізу й синтезу, індукції та дедукції, узагальнення й абстрагування, класифікаційного й оглядово-аналітичного методів, а також опису й порівняння, що дало змогу досягти поставленої мети. Застосовані методи уможливили виявлення тенденцій і запроваджених практик запобігання академічній недоброчесності під час навчання здобувачів освіти. Наукова новизна роботи полягає в узагальненні основних підходів до проблеми запобігання академічній недоброчесності й окресленні системи заходів, спрямованих на забезпечення можливостей упроваджувати ефективну політику дотримання академічної доброчесності. Автори констатують, що в аналізованих закладах вищої освіти розроблено й легітимізовано нормативну базу, яка на системному рівні описує механізми впровадження принципів академічної доброчесності в науковий та освітній процеси, заходи щодо забезпечення дотримання принципів академічної доброчесності, процедури попередження та боротьби з порушеннями принципів академічної доброчесності та створено структурні підрозділи, які забезпечують популяризацію принципів академічної доброчесності, їх запровадження в освітньо-наукову діяльність. До того ж розроблено інструменти впровадження принципів академічної доброчесності в освітню й наукову діяльність університету, які виконують просвітницьку функцію та за допомогою яких стає можливим попередження випадків порушення принципів академічної доброчесності, а також інструменти 81 контролю дотримання академічної доброчесності в освітній і науковій діяльності закладу вищої освіти. Висновки. Проведене дослідження дало змогу стверджувати, що середній показник унікальності випускних кваліфікаційних робіт здобувачів освіти за першим (бакалаврським) рівнем зі спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа у ЗВО, що аналізуються, становить 82 %, а за другим (магістерським) рівнем – 93 %. Автори окреслили систему заходів щодо забезпечення можливостей запроваджувати ефективну політику дотримання академічної доброчесності.

Біографії авторів

Оксана Миколаївна Тур , Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, м. Кременчук

доктор наук із соціальних комунікацій, професор, професор кафедри гуманітарних наук, культури і мистецтва

Вікторія Валентинівна Шабуніна , Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, м. Кременчук

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри гуманітарних наук, культури і мистецтва

Посилання

William & Mary – Honor Code & Honor Councils. URL: https://www.wm.edu/offices/ deanofstudents/services/communityvalues/honorcodeandcouncils/ Чуканова С. Академічна доброчесність у процесі виконання наукових досліджень. Київ: Американська бібліотека НаУКМА. 2020. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/ api/core/bitstreams/818af39b-d4e2-47e7-a9fe-ece421f1bb1a/content

Тур О., Шабуніна В. Дослідження в працях українських науковців шляхів, методів та засобів запобігання академічній нечесності. ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Тенденції забезпечення якості освіти». Дніпро, 2024. С. 77–81.

Сорокіна Н. Г., Артюхов А. Є., Дегтярьова І. О. Академічна доброчесність: виклики відповідності та пріоритети поширення серед молодих науковців. Дніпро: ДРІДУ НАДУ. 2017.

Академічна чесність як основа сталого розвитку університету / Міжнарод. благод. Фонд «Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. політики»; за заг. ред. Т. В. Фінікова, А. Є. Артюхова. Київ: Таксон, 2016. 234 с.

Галунько В. В. Правове забезпечення академічної доброчесності освіти в Україні: дис. … канд. юрид. наук, Київ. 2023.

Тицька Я. Академічна доброчесність та академічна відповідальність у забезпеченні якості освіти. Підприємництво, господарство і право. 2018. Том 11. № 11. С. 192–195.

Чумак О. В. Концепт категорії академічної доброчесності у вищій освіті. Theory and methodology of education management. 2017. № 2(20). URL: http://umo.edu.ua/images/ content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v2_17/%D0%A7%D1%83%D0%BC%D0%B0%D 0%BA.pdf

Малогулко Ю. В., Затхей М. В. Проблеми академічної доброчесності в вищих навчальних закладах. Знання. Освіта: матеріали міжнародної науково-практичної конференції з різних проблем сучасної освіти. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index. php/all-hcvr/all-hcvr-2018/paper/viewFile/3857/3456

Тодорова І. Психологічні фактори толерантності студентів до академічної недоброчесності. Психологія і особистість. 2019. № 2(16). DOI: 10.33989/2226-4078.2019.2. 177352.

Educational Potential of ChatGPT: Teaching Tool for Students’ Competencies Development / V. Shabunina, V. Sarancha, V. Maslak, O. Shevchenko, O. Tur. 2023 IEEE 5 th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES). (Kremenchuk, Ukraine), 2023. P. 1–6. DOI: 10.1109/MEES61502.2023.10402380.

Семеног О. Європейський та національний контексти академічної культури дослідника: досвід реалізації проекту ЕРАЗМУС+ ЖАН МОНЕ МОДУЛЬ. Український Щорічник з Європейських Інтеграційних Студій: Україна – Європейський союз: від партнерства до асоціації. Луцьк, Терен, 2019. С. 320–330.

Сацик В. Академічна доброчесність: міфічна концепція чи дієвий інструмент забезпечення якості вищої освіти? Портал громадських експертів. 2017. URL: http://education-ua.org/ua/articles/930-akademichna-dobrochesnist-mifichna-kontseptsiya-chi-dievijinstrument-zabezpechennya-yakosti-vishchoji-osviti

Fishman T. The Fundamental Values of Academic Integrity (2nd edition). International Center for Academic Integrity, Clemson University. 2012. URL: http://www.academicintegrity.оrg/icai/assets/AUD_Integrity_Quotes.pdf

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Global corruption report: Education. URL: https://www.transparency.org/en/publications/global-corruption-report-education

Про авторське право і суміжні права: Закон України від 01.12.2022 № 2811-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text

Про академічну доброчесність: проєкт Закону України. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2811-20#Text

Щодо рекомендацій щодо академічної доброчесності для закладів вищої освіти: лист МОН України від 23 жовтня 2018 р. № 1/9-650. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/ show/v-650729-18#Text

Рекомендації для закладів вищої освіти щодо розроблення та запровадження в університеті системи забезпечення академічної доброчесності, затверджені Рішенням НАЗК від 29 жовтня 2019 р., протокол № 11. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/10/Рекомендації-ЗВО-система-забезпечення-академічної-доброчесності.pdf

Система забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти (внутрішня система забезпечення якості) у Кременчуцькому національному університеті імені Михайла Остроградського. URL: https://www.kdu.edu.ua/Documents/systema_yakosti_ KrNU.pdf

Кодекс якості Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. URL: https://www.kdu.edu.ua/Documents/kodeksjakosty_KrNU.pdf

Кодекс академічної етики Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. URL: https://www.kdu.edu.ua/Documents/kodeks_etiki_KrNU.pdf

Кодекс академічної доброчесності та корпоративної етики Донецького національного університету імені Василя Стуса. URL: https://phil.donnu.edu.ua/wp-content/uploads/ sites/13/2020/09/nakaz-%E2%84%96126.05-vid-23.04.2020-pro-vvedennya-v-diyu-kodeksu.pdf

Політика у сфері якості освіти Національного університету «Одеська політехніка». URL: https://op.edu.ua/sites/default/files/publicFiles/node_docs/polityka_v_sferi_yakosti.pdf

Положення про академічну доброчесність та етику академічних відносин. URL: https://op.edu.ua/sites/default/files/publicFiles/node_docs/polozhennya_pro_dobrochesnist_ 2022.pdf

Звіт про науково-дослідну діяльність «Академічна доброчесність у системі внутрішнього забезпечення навчання у вищих військових навчальних закладах». URL: https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0223U000323

Комісія з етики та конфліктології Національного університету «Одеська політехніка». URL: https://op.edu.ua/about/et-com

Тиждень сприяння та підтримки академічної доброчесності в Національному університеті «Одеська політехніка». URL: https://op.edu.ua/news/13761

Система заходів внутрішнього забезпечення якості вищої освіти. URL: https://drive.google.com/file/d/1bGiVMSi9q9kroOJZb52VY-53lj-3LX8l/view

Результати комплексного дослідження академічної доброчесності та відкритої науки проекту Оптима. 2022. URL: https://zenodo.org/records/8067262

Звіт про науково-дослідну роботу «Дослідження практик академічної доброчесності у вищих навчальних закладах України». 2017. URL: https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/ 0218U000409

Порядок перевірки навчальних, кваліфікаційних, навчально-методичних і наукових робіт на унікальність та наявність академічного плагіату. URL: https://op.edu.ua/ sites/default/files/publicFiles/node_docs/por_perevirci_2020.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-29

Як цитувати

[1]
Тур , О.М. і Шабуніна , В.В. 2024. Виявлення тенденцій і запроваджених практик запобігання академічній недоброчесності під час навчання здобувачів освіти за першим та другим освітніми рівнями зі спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа. Теоретичні і прикладні аспекти інформаційної, бібліотечної та архівної справи. (Лис 2024), 79-100. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8915.2024.1.7.

Номер

Розділ

Статті