Використання сучасних інструментів навчання в закладах вищої освіти: проблеми та можливі шляхи вирішення

Автор(и)

  • Валерія Юріївна Василенко Донецький національний університет імені Василя Стуса https://orcid.org/0000-0002-2370-5615
  • Олена Вікторівна Дорош Донецький національний університет імені Василя Стуса

DOI:

https://doi.org/10.31558/2786-8915.2024.1.1

Ключові слова:

цифровізація, заклади вищої освіти, інформаційне забезпечення, цифрові технології, дистанційне навчання

Анотація

Актуальність. Цифровізація освіти – це впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес на всіх рівнях, спрямованих на розвиток у молоді навичок ХХІ століття (зокрема аналізу достовірності отриманої інформації, застосування критичного мислення), максимального використання мультимедійного контенту для різноманітних освітніх цілей, що інтенсифікує освітній процес через використання інтерактивних методів навчання. Тому система освіти і науки має зазнати фундаментальних цифрових змін і адаптуватися до глобальних тенденцій цифрового розвитку для успішної реалізації свого потенціалу. Існує потреба набуття високого рівня цифрових компетентностей та володіння новітніми технологіями для забезпечення вищої якісної освіти. Мета роботи – визначити поточний стан цифровізації вищої освіти в Україні з огляду на глобальні тенденції та проблеми, які впливають на цей процес, та представити ключові проблеми і можливості використання цифрових технологій у навчальній діяльності закладу вищої освіти. Методологія дослідження базується на застосуванні загальнонаукових та спеціальних методів пізнання, зокрема аналізу, синтезу, логічного методу, моніторингу та методу візуалізації результатів дослідження. Наукова новизна роботи полягає у комплексному аналізі використання сучасних технологій у вищій освіті, який охоплює технічні та педагогічні аспекти. Досліджено проблеми та виклики, з якими стикаються викладачі та студенти, а також запропоновано інноваційні рішення на основі інтегративного підходу, що включає кількісні та якісні методи збору даних. Це дає змогу не лише ідентифікувати та класифікувати наявні труднощі, але й розробити практичні рекомендації для їх подолання, сприяючи підвищенню ефективності навчального процесу. Висновки. Цифрові інструменти зробили навчання більш гнучким, персоналізованим та ефективним, що особливо важливо в умовах дистанційної освіти. Вони сприяють взаємодії в реальному часі між викладачами та студентами, розширюють функціональні можливості платформ, але вимагають підвищеної уваги до питань безпеки та об’єднання зусиль різних фахівців для оптимізації освітнього процесу.

Біографії авторів

Валерія Юріївна Василенко , Донецький національний університет імені Василя Стуса

кандидат наук із соціальних комунікацій, старший викладач кафедри інформаційних систем управління

Олена Вікторівна Дорош , Донецький національний університет імені Василя Стуса

здобувач вищої освіти 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа»

Посилання

Гайтан О. М. Порівняльний аналіз можливостей використання інструментарію вебінарорієнтованих платформ Zoom, Google Meet та Microsoft teams в онлайн-навчанні. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Вип. 87(1). С. 33–67. DOI: 10.33407/ itlt.v87i1.4441.

Жуковська В. М. Цифрові технології в управлінні персоналом: сутність, тенденції, розвиток. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2017. Вип. 27(2). С. 13–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_ eim_2017_27%282%29__5

Карплюк С. О. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку. 2019. С. 188–197. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/29742

Кононенко С. О., Кононенко Л. В., Манойленко Н. В. Методика формування інформаційно-дослідницьких компетентностей у здобувачів вищої освіти засобами цифрових технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 198. С. 125‒128. DOI: 10.36550/2415-7988-2021-1-198-125-128.

Кучерак І. В. Цифровізація та її вплив на освітній простір у контексті формування ключових компетентностей. Інноваційна педагогіка. 2020. Т. 2, № 22. С. 91‒94. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_2/22.pdf

Манойленко Н. В., Кононенко С. О., Крамаренко Н. М. Цифровізація освітнього процесу в умовах дистанційного навчання в закладах вищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 201. С. 108–112. DOI: 10.36550/2415-7988-2021-1- 201-108-112.

Сачанюк-Кавецька Н. В., Мятіна Н. В., Новак О. М. Цифрова педагогіка у контексті підвищення якості освітніх послуг. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 80, т. 2. С. 131–135. DOI: 10.31392/NPU-nc.series5.2021.80.2.27.

Сисоєва С. Цифровізація освіти: педагогічні пріоритети. Освіта і суспільство. 2021. № 10–11. С. 10–11. URL: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2545/

Сущенко Л. О., Андрющенко О. О., Сущенко П. Р. Цифрова трансформація закладів вищої освіти в умовах діджиталізації суспільства: виклики і перспективи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022. Т. 2. С. 147‒150. DOI: 10.31392/NPUnc.series5.2022.spec.2.28.

Hartnett, M., Brown, M., Anderson, B. (2014). Learning in the digital age: How are the ways in which we learn changing with the use of technologies? Facing the Big Questions in Teaching: Purpose, power and learning (ed. A. St. George, S. Brown, J. O’Neill). Ch. 14. 2 nd edition. Cengage Learning (p. 116–125) [in English].

Karagianni E., Drigas A. New Technologies for Inclusive Learning for Students with Special Educational Needs. 2023. P. 4–21. URL: http://surl.li/qcznto [in English].

Pratiwi D. I., Waluyo B. Autonomous learning and the use of digital technologies in online English classrooms in higher education. Contemporary Educational Technology. 2023. № 15(2), ep423. DOI: 10.30935/cedtech/13094

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

[1]
Василенко , В.Ю. і Дорош , О.В. 2024. Використання сучасних інструментів навчання в закладах вищої освіти: проблеми та можливі шляхи вирішення. Теоретичні і прикладні аспекти інформаційної, бібліотечної та архівної справи. (Лис 2024), 5-14. DOI:https://doi.org/10.31558/2786-8915.2024.1.1.

Номер

Розділ

Статті