Дистанційна робота бібліотеки закладу вищої освіти

Автор(и)

  • Валентина Степанівна Білоус Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Ключові слова:

пандемія COVID-19; інформаційно-бібліотечний сервіс; електронні ресурси; цифрові технології; дистанційне обслуговування; бібліотека Вінницького педуніверситету

Анотація

Актуальність дослідження. У пропонованій статті сформульовано важливість інформаційно-бібліотечного обслуговування у різних сценаріях невизначеності. Виокремлено питання впровадження інноваційних бібліотечних сервісів на вимогу часу. Досліджено проблему інформаційного забезпечення користувачів бібліотеки у різних вимірах – онлайн та офлайн. Підтверджено спроможність роботи бібліотеки навчального закладу у гнучкому режимі. Обґрунтовано необхідність цифровізації ресурсів та послуг бібліотеки. Акцентовано на дистанційному обслуговуванні віддалених користувачів бібліотеки. Метою дослідження є аналіз діяльності бібліотек навчальних закладів, зокрема університетських, та особливостей їх роботи в умовах карантинних обмежень, спричинених пандемією COVID-19. Проаналізовано низку публікацій про дистанційну роботу бібліотек у міжнародних науко-метричних базах даних (WoS та Scopus). Вивчення зарубіжного досвіду показує, що університетські бібліотеки мають намір перетворити свої послуги на цифрові для забезпечення якості обслуговування. Методологія дослідження. Для написання статті та опрацювання матеріалу використано загальнонаукові методи, зокрема: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення. Узагальнено світовий та вітчизняний досвіди роботи бібліотек навчальних закладів, визначено готовність використання дистанційної форми роботи бібліотек. Відображено досвід бібліотеки Вінницького педуніверситету щодо дистанційної роботи. Наукова новизна роботи. Визначено критерії і показники ефективності впровадження інноваційних форм роботи бібліотеки. Висновки. Внаслідок цього дослідження доведено ефективність використання дистанційної форми роботи. Зазнали подальшого розвитку інноваційні бібліотечні сервіси, впроваджено інтерактивні проєкти, онлайнзаходи. Установлено роль та значення дистанційної роботи університетської бібліотеки.

Біографія автора

Валентина Степанівна Білоус , Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

директор бібліотеки

Посилання

Білоус В. С. Формування та використання електронних ресурсів у бібліотеці Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Всеукраїнський інформаційний ресурс з питань психолого-педагогічної науки і освіти: сучасний стан та шляхи розвитку: наукові праці ДНПБ України імені В. О. Сухомлинського. Київ. Вип. 2. 2010. С. 210– 215. URL: http://journals.dnpb.gov.ua

Білоус В. «Ні карантину на знання та інформаційно-бібліотечні послуги!»: з досвіду дистанційної роботи освітянської книгозбірні. Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. 2021. № 1 (23). С. 31–34.

Киричок І. В., Павленко Т. Б. Дистанційне навчання: завдання університетських бібліотек в нових реаліях. Матеріали ХХ-ї ювілейної міжнародної науково-практичної конференції, 19–20.05 2021 р. Київ; Ужгород. С. 11–12.

Колесникова Т. О. Організація віддаленої роботи колективів бібліотек університетів України за часів драматичних невідомостей. 2020. URL: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/ 123456789/11914 Ростовцев С. С. Комунікаційна складова інтернет-маркетингу в бібліотечно-інформаційній сфері. Вісник ХДАК. Харків, 2015. Вип. 45. С. 189–195.

Спанчак Т. Дистанційна робота в умовах карантину. Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. 2021. № 1. С. 38–40.

Терещенко Н. М. Особливості роботи бібліотек в умовах карантину: огляд вітчизняного та світового досвіду. Інтегровані комунікації. 2020. № 1 (9).

Яворська Т. М. Професійна підготовка бібліотечних фахівців у контексті розвитку інформаційного суспільства. Збірники наукових праць професорсько-викладацького складу ДонНУ імені Василя Стуса. 2019. С. 133–134.

Яворська Т. М. Цифрові тренди розвитку бібліотек в інформаційному суспільстві. Інформація та соціум. 2020. С. 58–60.

Begum D., Elahi M. H. Digital library services to support online learning amid COVID-19: a study of a private university library in Bangladesh Digital Library Perspectives. 2022.

Cuaton G. P. Philippine Higher Education Institutions in the Time of COVID-19 Pandemic. Revista romaneasca pentru educatie multidimensionala. 2020, Vol. 12. Iss. 1. P. 61–70.

Dahm J. J., Reese J .G. Sharing electronically and accessibly in library-led instruction. Journal of the Medical Library Association. 2021. 109 (4). Р. 690–692.

Fruehan P., Hellyar D. Expanding and improving our library`s virtual chat service / discovering best practices when demand increases. Information Technology and Libraries. 2021. 40 (3).

Herrero-Diz P., López-Rufino C. Libraries fight disinformation: An analysis of online practices to help users’ generations in spotting fake news Societies. 2021. 11 (4). Р. 133.

Hosoi M., Reiter L., Zabel D. Reshaping perspectives on flexible work: The impact of covid19 on academic library management. 2021. 21 (4). P. 695–713.

Steele J. E. The role of the academic librarian in online courses: A case study. Journal of Academic Librarianship. 2021. 47 (5), 102384.

Should J. D., Blackwood E. K.Virtual Undergraduate Internships: One COVID-19 Side Effect THat Academic Libraries. 2022. 22 (1). Р. 81–91.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-27

Як цитувати

[1]
Білоус , В.С. 2023. Дистанційна робота бібліотеки закладу вищої освіти. Теоретичні і прикладні аспекти інформаційної, бібліотечної та архівної справи. (Вер 2023), 5-14.

Номер

Розділ

Статті